Met m'n hoofd in de wolken,volgens Hollands recept - Reisverslag uit Sydney, Australië van Quirine Kymmell - WaarBenJij.nu Met m'n hoofd in de wolken,volgens Hollands recept - Reisverslag uit Sydney, Australië van Quirine Kymmell - WaarBenJij.nu

Met m'n hoofd in de wolken,volgens Hollands recept

Door: QuirineKymmell

Blijf op de hoogte en volg Quirine

29 Augustus 2010 | Australië, Sydney

Knapperds!

Dit is misschien wel het laatste, maar ik denk de ena laatste “waarbenjijnu”...maar niet getreurd straks kan ik jullie allemaal in real zien en jullie verhalen horen over wat ik in NL gemist heb!
Thanks voor jullie lieve reacties en dat toch een aantal heel trouw mijn verhalen lezen :-D!

* Atherton -de aardappel farm- *

16 dagen heb ik op de aardappelboerderij in Atherton gezeten, daar heb ik gewwooft. Je werkt ong 4 a 6 uur per dag en in ruil daarvoor krijg je eten en onderdak.
Atherton, the tablelands, is omgeven door super mooie natuur, en één van de weinige plekken op aarde waar je de boom kangaroe in zijn natuurlijke habitat kan bewonderen. Ze zijn extreem goed gecamoufleerd, maar de ena laatste dag is het me dan toch gelukt om er een te spotten!!Met een beetje hulp moet ik eerlijk bekennen, had de hoop opgegeven, en toen kwam er een meneer op me af met de vraag of ik de boom kangeroe al gespot had, hoe geniaal was dat! jeeeh!

Mijn gast familie was te gek, Angela, een hippe chick (ergens in de 40 denk ik) gek op spacecake, had ze een keer gegeten toen ze ergens in de 20 was en naar Amsterdam op vakantie was geweest.
Verder is paardrijden een grote hobby en draagt ze ook haar financiële steentje bij door een ochtendje pakjes te bezorgen als postbode en spullen te verkopen op Ebay.
De vader van het gezin, Geoff, heeft een aardappelboerderij en is ook, net als zijn twee zoons, fan van motorcross. En ik denk zoals veel mannen, had hij de gewoonte om iedere avond voor de tv in slaap te vallen (luid snurkend), en dan na een paar uur op te staan om toch maar in zijn bed verder te slapen..
Angela zei een keer vet droog, toen Geoff haar vroeg of ze de afstandsbediening kon aangeven en het kanaal kon veranderen, “maar Geoff, maakt het nou echt uit met welk programma je in slaap valt?”...
En Chris en Nick zijn hun twee zonen (ongeveer 16 en 17), maar die leefden hun eigen leven, vooral sleutelen aan motorbikes en motorcrossen en nog wat werken tussendoor, perfecte voorbeeld van mama's hotel, ze lieten letterlijk de verpakkingen,waar ze op dat moment dan ook de inhoud hadden opgegeten uit hun handen vallen en ze konden nog geen ei bakken.. Ik dacht eerst echt dat het een grap was toen Angela zei dat als de aangelengde limo op was, ik die kan bij kon vullen, want de boys wisten niet hoe ze dat moesten doen....Maar goed opvoeding is niet mijn taak en als ik eten en onderdak krijg in ruil voor troep van andere opruimen kan ik daar prima mee leven... Wel nog mee geweest naar oefen ronde van de motorcross, was wel indrukwekkend om te zien, die jumps zijn echt heel hoog!

Woensdag avond was poker avond, in Nederland heb ik het wel een paar keer gespeeld, maar zat niet heel vers meer in mijn geheugen, maar wilde zeker mee om eens te kijken hoe het er in zo'n poker clubje aan toe ging, en het was gratis, dus niets te verliezen. Ang en Geoff stelde me gerust dat ik echt niet voor lul zou staan want iedere week waren er wel een paar beginners..

Tot mijn verbazing, lag ik er niet als eerste uit, meestal gokte ik maar wat, en was ik verrast dat de stapel fiches mijn kant werd opgeschoven...Ang en Geoff lagen er op een gegeven moment uit, en ik dacht maar..mmm misschien mooi om klaar te zijn, maar ik bleef maar winnen, totdat ik nog maar met één andere speler over was. En uiteindelijk won ik gewoon, wel zielig voor mijn tegenspeler, hij speelde al een aantal jaren, heeft al een aantal keer de finale gehaald, maar nog nooit gewonnen, en nu dus ook niet, tegen een beginner..haha niemand geloofde natuurlijk dat ik bijna nog nooit had gespeeld....

Mijn werk was helemaal niet vervelend, was stofzuigen, dweilen, ramen lappen, en de groenten koken...Ang was helemaal fan van mijn groenten kookkunsten, want zij deed altijd het vlees. Ik heb ze ook met de traditionele Nl keuken laten kennis maken met de topper pannenkoeken met spek en kaas...dat vonden ze super lekker, alleen stroop vonden ze een gekke combi, slagroom was volgens hun toch een betere optie. Ik dacht dat stroopwafels het altijd wel goed deden (thanks voor de tip Lau..haha), maar daar werden ze niet zo gelukkig van, maar met de slagroom konden ze het met lange tanden toch nog wegkrijgen...
Ik trof het, het was het aardappel oogsttijd dus af en toe mocht ik ook op de farm werken. Whoo wat wordt je daar vies van, heb zeer goed kennis gemaakt met de rode aarde, het werk is heel simpel, je staat achter een lopende band en dan komen als een razende de aardappelen voorbij en je moet er de rotte, groene of op een andere manier verkeerde aardappels tussenuit halen...dat gebeurde twee keer. De eerste keer op het land, als de aardappelen geoogst worden, dan wordt de eerste selectie al gemaakt, dan worden vooral de stenen en aardklonten verwijderd, en daar wordt je echt heeel vies van, want de aarde waait letterlijk je oren, neus en waar het ook maar gaan kan in, en dus de tweede selectie in de schuur....
Er werkte ook letter een oude rot in het vak, “Fletch” genaamd, een wandelende tijdbom, ik heb hem echt nog nooit helemaal nuchter gezien en zelfs tijdens het werk was hij altijd aan het roken (en drinken), maar wel grappig, hij vond zichzelf echt de prof, was aan het opscheppen dat hij de hele lopende band wel in zijn eentje kon handelen en dat hij nooit een rotte aardappel miste bla bla, soms kwam hij ons ook verblijden met een huisbezoekje, meestal had hij dan nog meer op, en dan was hij niet te stoppen hij ging maar door over allemaal onzin, aan Angela ging hij zijn hele medische geschiedenis vertellen, over een liesbreuk en toen hij om het verhaal ook visueel te ondersteunen zijn shirt omhoog begon te toen, riep Angela dat ze het allemaal wel geloofde en dat dat toch echt niet nodig was...haha ook vet droog zei ze, toen hij weer ellenlang aan het het uitweiden was over zijn aardappel talent, goh wat jammer dat ze daar geen landelijke wedstrijden voor hebben...

In de weekenden waren het dressuur wedstrijden en mocht ik mee, hielp mee Tom (haar dressuur paard, ze had ook nog Mohican als reserve) op te poetsen, zijn hoeven zwart te lakken, figuurtjes op zijn billen te maken en zijn witte sok nog witter te maken... De eerste wedstrijd was vlakbij, in Toga, 40 min rijden, als Angela aan het oefenen was, ging ik de kangaroes en de termiet heuvels bekijken..
Na een tijdje mocht ik dan eindelijk op Mo rijden, ze was eerst heel voorzichtig, want veel wwoofers die zeggen dat ze kunnen rijden, blijken er niets van te kunnen, maar in mijn geval, gelukkig, was ze blij verrast, ik mocht op een gegeven moment zelf alleen buitenritten maken. Wat een te gek beest was het! Ze had me al gezegd dat hij gek op rennen was, als je hem liet gaan, ging hij helemaal los, in ren galop, voor Mo kan het niet hard genoeg gaan. Laatste buitenrit was te gek, laatste stukje naar huis maar eens gekeken hoe hard hij kon, nou dat was hard! Maar echt te gek, dat was lang geleden, dat ik zo fijn had paardgereden! Ging ook langs de aardappelakker, dus toen Geoff thuis kwam zei hij, zo jij ging met gierende banden voorbij...hahah

Verder heb ik nog een paar stomme acties uitgehaald, eerste dag dacht ik, laat ik die afwasmachine eens aanzetten, maar kon geen blokjes vinden, maar wel vloeibaar afwasmiddel, dus dacht ok, dat zullen ze wel gebruiken....na 30 minuten, ontstond er al een goede schuimrand rondom de vaatwasser, en het hield maar niet op, ben nog een tijdje bezig geweest om al het schuim weg te krijgen....

Tweede domme actie was het tweede weekend, waar we naar Cairns afreisden voor de tweede dressuur wedstrijd....We waren redelijk laat, en ik dacht dat Ang zei stap uit de auto en open het hek voor me, vond het al vreemd want we reden nog steeds, niet hard, maar ik dacht, ok ze doet dit vast vaker...dus terwijl we 20 km per uur reden of zo, stapte ik uit de auto..maar toch wel lastig om mijn balans te houden, dus lekker gênant, ik viel, deed wel een beetje pijn, maar, had geluk, kwam net in een stukje gras terecht...iedereen moet echt gedacht hebben, wat is dit echt voor bizarre vertoning, maar ik stond op, om alsnog het hek te openen, toch weer een minuut tijd gewonnen. Die middag zat ik naar een paar dressuurproeven te kijken op een klapstoel, ik vond als dat de rugleuning erg in de relaxt stand stond, maar dacht, eigenlijk wel fijn, dus ging nog meer achter over zitten, dat vond de stoel niet leuk, en hij zakte door. (of misschien dat het mijn Australische kilo's waren ;-) )....oook weer lekker gênant, mensen om me heen meteen vragen, whoo gaat het ...hahahh
En nog erger was dat ik hoopte dat de stoel misschien nog gemaakt kon worden, had hem dus weer neer gezet, maar toen ging er dus iemand anders op zitten, en toen zakte hij weer door, voelde me wel heel schuldig, had hem meteen weg moeten zetten, maar gelukkig konden ze er heeel hard om lachen....

De dieren daar waren fantastisch, naast de twee Paarden, Tom & Mo (Mohican), waren er ook nog twee honden, twee Jack Russels, Sasha, was nog heel jong, altijd aan het rond rennen,en de wat oudere Stompy die gek was op eten, de etensresten werden altijd buiten gezet, en als er wat lekkers tussen zat wilde Sompy niet mee naar de boerderij, hij was bang dat in de tussen tijd iemand anders er met zijn etensresten van door zou gaan...

Verder nog twee katten “mother cat”& “Baily”. Baily is een perzische kat, haar haar begon al behoorlijk te klitten en in de weg te zitten, dus Geoff heeft haar op een dag bijna helemaal kaal geschoren, heb zo gelachen , het zag er zo niet uit,hij had nog een pluimpje op haar staart over gelaten, zodat ze er uit zag als een leeuw....haha

De laatste dag was er een veulen geboren op de boerderij van vrienden, die paarden fokken, maar de moeder was zo druk met haar jong verdedigen tegen al de nieuwsgierige andere paarden, dat daarbij de kans bestond dat ze haar veulen zou verwonden, daarom werd besloten de twee naar de wei van Ang en Geoff te brengen, super lief zo'n veulentje! Mo was ook erg blij met zijn nieuwe buren!

En natuurlijk waren er ook nog genoeg wilde beesten, de kookaburra vogel, geniaal, ze zien er niet alleen heel leuk uit, maar ze maken het geluid van een aap! En toen ik mijn schoen aan wilde doen ging dat wat moeizaam, bij nadere inspectie bleek er een dikke pad in te zitten...

Na mijn werk uurtjes in de ochtend ging ik soms ook fietsen, had mijn privé waterval waar ik ook een beetje in kon zwemmen, dat deed ik ook, totdat ik zag dat ik toch niet helemaal alleen was, er zat niet ver van mij een waterslang!!

Op een ochtend zou ik de boys naar hun werk brengen, dus die ochtend vroeg opgestaan, zei Geoff, ohh het is niet meer nodig, Nick is gisteren avond verhuisd, dus ik dacht dat is een grap, maar het bleek echt waar, Nick had die avond besloten om bij een vriend te gaan wonen, zo gaat dat blijkbaar in Australië, zou nog wel een hele uitdaging voor hem worden, als je niet eens weet hoe je limonade moet maken, maar zeer goed voor hem!!

Voor de poker avonden carpoolden we altijd met de buurman, zijn vrouw kwam uit Nederland, dus al snel hadden we het over wiet. Dus ik zei hem dat ik, ik weet niet waarom, maar altijd al een keer een spacecake wilde maken, waarop hij zei, top ik regel “het” ingrediënt wel voor je... Ang werd er ook helemaal blij van, want in haar jongere jaren in Amsterdam had ze er wel goede ervaringen mee gehad.
Geheel volgens afspraak kwam hij toen ik met de aardappels aan het werk was, een zakje wiet afleveren...Twee dagen later maar eens het internet opgedoken voor een goed recept, bleek dat je voor het beste resultaat er eerst wiet boter van moest maken, en dat moest 2 uur koken, dus het hele huis rook naar een coffee shop..hahah toen de cake klaar was en stond af te koelen op de aanrecht, had voordat we er erg in hadden Chris een hapje genomen, al kauwend op de eerste hap, riep Geoff, uhhh nee daar moet je van af blijven, dat is niet goed voor je, dus uiteindelijk vertelde hij zijn zoon maar dat hij zo juist spacecake had gegeten....Chris was een tijdje daarna opvallend vrolijk en spraakzaam voor zijn doen..dus ik zeg af en toe spacecake voor hem kan zeker geen kwaad... :-)...Ang werd er ook heel vrolijk van, ik merkte er niet zo veel van, had wel hoofdpijn, misschien was dat het effect....Maar de cake was super goed gelukt, hij smaakte heerlijk, en dat zonder weegschaal, had puur op mijn gevoel de wiet boter gemaakt, had geen flauw idee hoeveel gram wiet ik er dus in heb gedaan...

Tweede keer poker ging een stuk minder soepel, lag er als een van de eerste uit, dus eerste keer zal toch echt wel beginners geluk zijn geweest, maar Ang was ook snel klaar, dus toen heeft ze met kennis laten maken met gokkasten, super grappig, had ik echt nog nooit gedaan, maar wees niet bang, ik ben niet verslaafd geraakt ;-), nog aan spacecake, nog aan gokken !

Aangezien mijn vlucht naar Hong Kong en uiteindelijk naar Amsterdam, vanaf Cairns is, besloot ik de laatste 4 dagen in Cairns door te brengen. En eerst was ik er niet zo heel erg enthousiast over maar Ang stelde voor dat ik bij haar ouders kon blijven, maar toen ik er meer over na ging denken dacht ik, eigenlijk wel prima, weer met een wwoofing deal, en ze wonen ook weer niet zo ver van het centrum, en ze hebben een te gekke mini jack russel,
Jessy, dus eigenlijk helemaal paradise!
Ze zijn natuurlijk wel wat ouder, Angs moeder Jacky heeft een vroeg stadium van Alzheimer, dus iedere keer moet je zeggen dat je toch echt geen suiker in je thee hebt en ze vergeet dat ze al een paar koekjes heeft gehad, dus iedere keer blijft ze weer een koekje voor bij de thee pakken, maar ze is super fit en actief dus je ziet er niets van, en Angs vader, Lance, is “the brain”van het stel, maar zijn rug heeft het een beetje begeven, dus dan kan Jacky dus in actie komen, maar het zijn echt twee schatten van mensen!

Zat er al een tijdje over na te denken, en ondanks een waarschuwingsmail van een aantal pagina's van mijn lieftallige ouders over dat het niet verzekerd was ect., heb ik gisteren dan toch geskydived, het was echt een te gekke ervaring, je kan gewoon niet voorstellen hoe hard en snel je naar beneden valt, maar het gaat zoo snel dat het pas door dringt als je weer op de grond staat. Heb er een filmpje en foto's van, had wel een suffe instructeur, de rode draad van Indiërs heeft zich weer voortgezet, want ik kreeg natuurlijk de enige Indiër, was jaloers, want meisje die na mij sprong had een super coole, die de hele tijd grapjes maakte op de film, dat haar harnas niet goed vast zat enzo..die van mij...kon alleen maar orders geven in 1 woord, hij kwam gewoon niet zo sympathiek over...hij wilde nog wel met zijn twee jumpers (de andere was een Koreaanse gast) op de foto, maar lekker bot, hij gaf mij een hyfive na afloop van die foto (die ik met tegenzin gaf, moet ik er wel bij zeggen), en liep daarna weg zonder iets tegen die Koreaanse gast te zeggen, misschien houdt hij een mooi boek bij van “chicka's waarmee hij gesprongen heeft”. Maar goed de sprong was te gek!! En heb het dus helemaal overleefd, zelf mijn benen niet gebroken :-D!

Hoop dat het morgen niet de hele dag regent, is mijn laatste dag in Australie, dus wil nog even door Cairns wandelen! Dinsdag vlieg ik naar Hong Kong om na een half jaar mijn Zus weer te zien, dus dat moet een dolle boel worden!
Heb er zin in zus :-D!!

Voor de andere te gekkerds die ik niet in Hong Kong ga zien, tot heel snel (en dan nu echt ..hahah)

Kus!

----- Atherton * aardappelfarm ---

http://www.pixum.nl/viewalbum/id/5072309


----- Cairns * sky diven --------

http://www.pixum.nl/viewalbum/id/5095052





  • 29 Augustus 2010 - 15:41

    Jo:

    Wooow wat een avonturen!!! Dat wordt afkicken in t saaie NL;)
    jeeeeej zo leuk dat je bijna terug bent!!!! Wanneer komt je vlucht aan??? Als t kan wil ik deel uitmaken van je welkomstcommitee!!!:D

  • 02 September 2010 - 09:02

    Liset:

    hey babe, wow wat briljant die skydive!! Fijn dat je die zonder kleerscheuren hebt kunnen maken! Super leuk joh die wooferfamilie, lijkt me tof om mee te maken! Wil ook graag weten hoe laat je arriveert op schiphol, lijkt me tof om je weer te zien! xoxo L

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Quirine

Actief sinds 27 Feb. 2010
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 26354

Voorgaande reizen:

25 Juli 2012 - 15 November 2012

Malawi!!

01 Maart 2010 - 07 September 2010

de andere kant van de wereld

Landen bezocht: